جراحی زانو ضربدری

زانو ضربدری حالتی است که در آن زانوها به سمت داخل به سمت یکدیگر خم می شوند. گاها، زانوها به یکدیگر برخورد می‌کنند حتی زمانی که فرد با کف پاهای باز ایستاده است.

دلایل زیادی برای ژنو والگوم (زانو ضربدری) وجود دارد. اکثر موارد مادرزادی هستند که در آن افراد با بدشکلی متولد می شوند و با گذشت زمان بیشتر قابل توجه می شود. آسیب به صفحه رشد در دوران کودکی نیز می تواند منجر به این حالت شود. زانوهای ضربدری را می توان با جراحی اصلاح کرد.

زانوهای ضربدری می توانند باعث خارج شدن کشکک زانو از مرکز شوند که باعث افزایش فشار و درد در جلو و کنار زانو می شود. این استرس ها اغلب منجر به آرتروز زانو می شوند. چرخش غیرطبیعی لگن اغلب با زانوهای ضربدری همراه است و می تواند باعث درد لگن شود. مچ پاها ممکن است برای صاف نگه داشتن پا روی زمین تلاش کنند. برای جبران بالانس نبودن زانو که اغلب مچ پا و پا باید جبران کنند ، در نهایت منجر به درد مچ پا می شود.

زانوهای ضربدری می توانند با درد لگن و کمر همراه باشند و اصلاح انحراف  اغلب این درد را کاهش می دهد. اگر بیمار اضافه وزن داشته باشد، کاهش وزن به درد لگن و کمر کمک می کند.

انحراف زانو می تواند با گذشت زمان بدتر شود و موجب آرتروز پیشرفته شود. در بزرگسالان رباط‌های داخلی زانو می‌توانند کشیده شده و انحراف بیشتری ایجاد کنند. رفع زودهنگام مشکل از پیشرفت این عارضه جلوگیری می کند.

بهترین درمان های غیرجراحی شامل حفظ وزن طبیعی بدن، حفظ تناسب اندام و پرهیز از فعالیت‌های تاثیرگذار (دویدن، فوتبال، تک‌نفره، تنیس، بسکتبال و غیره) و در صورت وجود آرتروز، استفاده از زانوبند است.

این درمان‌ها انحراف زانو را تغییر نمی‌دهند، اما به کند کردن پیشرفت آرتروز کمک می‌کنند.

در صورتی که شرایط شما باعث ایجاد مشکلات جسمی یا عاطفی شود یا شما را در معرض خطر ابتلا به استئوآرتریت زودرس یا سایر عوارض قرار دهد، ممکن است جراحی توصیه شود.

دو عمل جراحی اصلی برای درمان زانوهای ضربدری وجود دارد: استئوتومی انتهای استخوان ران و استئوتومی استخوان درشت نی

استئوتومی انتهای استخوان ران شامل ایجاد بریدگی در استخوان ران درست بالای زانو برای تغییر شکل استخوان و تراز کردن کل اندام است. این جراحی استخوانی با یک پلاک محکم و پیچ تثبیت می شود. بیماران حدود یک شب پس از جراحی در بیمارستان بستری می شوند. توانبخشی بلافاصله با تحمل وزن جزئی و تمرینات دامنه حرکتی شروع می شود و برای چند هفته ادامه می یابد.

هنگامی که درجه انحراف زانو زیاد است (بالاتر از 12 درجه)، بیمار معمولاً به استئوتومی استخوان ران و درشت نی نیاز دارد. استئوتومی انتهای استخوان ران همان است که در بالا توضیح داده شد. استئوتومی درشت نی بخشی از انحراف را که از ساق پا منشا می‌گیرد را اصلاح می‌کند.