پلاسما درمانی زانو

پلاسما درمانی زانو با استفاده از تزریق پلاسمای غنی از پلاکت که از خون خودتان گرفته می شود، انجام می شود. تزریق پلاسما باعث بهبود و کاهش آسیب های زانو می شود.

در سال های اخیر محققان متوجه شدند بدن انسان توانایی شگفت انگیزی برای خوددرمانی دارد. یکی از این روش های جدید که اخیراً طرفدارای زیادی پیدا کردهاست ، تزریق پلاسما به زانو برای درمان آسیب های این ناحیه است.

پلاسمای غنی از پلاکت، نوعی داروی احیاکننده است که باعث رشد طبیعی سلول های خونی بدن می شود و به بهبود بافت های آسیب دیده کمک زیادی می کند.

حالا این سؤال مطرح می شود که دقیقاً این روش چیست؟ آیا واقعاً مؤثر است؟ آیا برای درمان آرتروز زانو هم مفید است؟ و هزینه اش چقدر است؟ در ادامه با هم به این سؤالات پاسخ می دهیم.

پلاسما جیست؟

پلاسما یکی از اجزای اصلی خون است که حدود 55 درصد حجم خون رو تشکیل می دهد.  پلاسما مایعی شفاف و زردرنگ است که از آب، نمک، قند، پروتئین و هورمون درست شده است. این ماده از طریق رگ های خونی به سراسر بدن منتقل می شود و نقش مهمی در حمل اکسیژن، مواد غذایی، هورمون ها و … دارد.

علاوه بر این، پلاسما حاوی آنتی بادی، فاکتورهای انعقاد خون و گلبول های سفید هست که در سیستم ایمنی بدن نقش دارند. همچنین پلاسما در ترمیم بافت های آسیب دیده و مقابله با بیماری ها هم کمک زیادی می کند. اخیراً از پلاسما به عنوان یک روش درمانی برای ترمیم بافت های آسیب دیده و انواع عارضه های مفصلی استفاده می شود.

پلاسما درمانی زانو

از آنجایی که بسیاری از افراد از عمل جراحی زانو می ترسند. یکی از بهترین راه ها برای پرهیز از عمل، پلاسما درمانی زانو برای کاهش و بهبود درد و التهاب است.

این روش کاملاً غیرتهاجمی است و به صورت سرپایی انجام می شود. ماده ای که در این روش به زانویتان تزریق می شود، از سلول های خود بدنتان گرفته می شود و همین امر باعث می شود که این روش عوارض طولانی مدتی نداشته باشد.

مطالعات اخیر نشان دادند که تزریق پلاسما به زانو برای درمان آرتروز بسیار مؤثر بوده است. طبق یک تحقیق، 75 درصد بیمارانی که پلاسما درمانی کردند، درد مفصل زانوشان به خوبی بهبود یافته است. اما این روش برای همه مبتلایان به آرتروز مناسب نیست. مثلاً تزریق پلاسما به افراد مبتلا به بیماری های خودایمنی توصیه نمی شود.

یکی دیگر از روش های جدید برای درمان آرتروز بدون عمل جراحی، استفاده از سلول های بنیادیه که می تواند خیلی مفید باشد. در این راستا پیشنهاد می کنم برای ویزیت و نوبت گیری با دکتر انصاری، بهترین متخصص ارتوپد تهران، تماس بگیرید.

مراحل پلاسما درمانی

همانطور که گفتیم پی آر پی یا پلاسما درمانی زانو یک روش درمانی جدید و موثری برای درمان انواع عارضه و آسیب های زانو از جمله  آرتروز زانو است. در این روش، از پلاسمای غنی شده با پلاکت های خون برای کاهش علائم استفاده می شود.

مراحل انجام این روش به شرح زیر است:

• گرفتن نمونه خون برای سنجش میزان پلاسما
  • جدا کردن پلاکت ها از پلاسمای خون با سانتریفیوژ
  • تزریق پلاسمای غنی شده به داخل مفصل زانو
  • شروع فرایند ترمیم و بهبود بافت های آسیب دیده به کمک فاکتورهای رشد موجود در پلاکت ها

به طور کلی این روش یکی از بهترین درمان های غیرجراحی برای آرتروز زانو به حساب می آید.

مراحل تزریق prp زانو یا پلاسما درمانی

میزان ماندگاری پلاسما درمانی زانو

بیماران مبتلا به آرتروز زانو، معمولاً 6 تا 9 ماه بعد از تزریق پلاسمای غنی از پلاکت، نتایج خوبی رو مشاهده می کنند. اگرچه چند هفته طول می کشد تا اثرات درمان نمایان شود، ولی بعد از چند هفته شما خودتان از میزان بهبودی که به دست آورده اید، تعجب خواهید کرد.

میزان ماندگاری پلاسما درمانی زانو بستگی به سن و شدت بیماری دارد. البته شاید نتایج درمان طی چند هفته اول مشهود نباشد، چون ابتدا باید پلاکت ها فعال شونئ و شروع به ترمیم بافت های آسیب دیده کنند. بعد از آن مرحله بهبودی شروع می شود که البته نیاز به صبر و شاید چندبار تزریق دیگر دارد.

آیا پلاسما درمانی عوارضی دارد؟

پلاسما درمانی زانو یک روش کم خطر محسوب می شود، چون از سلول های بد خودتان استفاده می شود. به همین دلیل معمولاً عوارض شدیدی مثل عوارض بعد ازعمل جراحی ایجاد نمی کند. اما چون حتی یک قرص استامینوفن هم می تواند عوارضی داشته باشد، تزریق پلاسما هم از این قاعده مستثنی نیست و ممکن است باعث بروز عوارضی شود.

از جمله مهم ترین عوارض احتمالی پلاسما درمانی زانو می توان به موارد زیر اشاره کرد:

واکنش آلرژیک

واکنش آلرژیک یکی از عوارض احتمالی پلاسما درمانی زانو است. زمانی که یک ماده خارجی به بدن تزریق شود، امکان دارد سیستم ایمنی بدن با آن مقابله کند و آن را برای بدن مضر بداند. برای پیشگیری، حتما باید قبل از تزریق، سابقه پزشکی و آلرژی های خود را با پزشکتان در میان بگذارید. علاوه بر این، محیط غیراستریل بیمارستان می تواند یکی دیگه از عوامل ایجاد واکنش آلرژیک باشدو پس حتما به بهترین بیمارتان و یا کلینیک برای تزریق مراجعه کنید.

آسیب عصبی یا آسیب بافتی

یکی دیگر از عوارض نادر تزریق پلاسما زانو، بروز آسیب عصبی یا آسیب بافتی در ناحیه تزریق هست.

اگر تزریق به درستی انجام نشود، امکان دارد سوزن به بافت ها و اعصاب سالم آسیب برسد. اگر پس از تزریق، ناحیه تحت درمان کبود شود، معمولاً طی چند هفته بهبود پیدا می کند. ولی اگر علائمی مثل بی حسی طولانی مدت، ضعف عضلانی یا درد شدید داشته باشید، باید فوراً با متخصص مشورت کنید.

تورم و کبودی

بعد از تزریق پلاسما، به دلیل واکنش التهابی بدن، امکان بروز تورم و کبودی در ناحیه تزریق وجود دارد.  تورم معمولاً نشانه خوبی است و بیانگر این است که درمان به درستی انجام شده. این تورم و کبودی موقتی هستند و طی 7 تا 10 روز برطرف می شوند. اگر درد شدیدی در ناحیه متورم احساس کردید، توصیه می شود 3 روز بعد از تزریق، کمپرس یخ روی آن قرار بدید تا التهاب آن کاهش پیدا کند.

سفتی و خون ریزی

یکی از عوارض رایج تزریق پلاسما زانو، بروز سفتی و خون ریزی خفیف در ناحیه تحت درمان هست. سفتی عضلات به دلیل تزریق پلاسمای حاوی پلاکت ایجاد می شود. همچنین چون تزریق از طریق سوزن انجام می گیرد، ایجاد خون ریزی جزئی در محل تزریق طبیعی است. این عوارض معمولاً موقتی و خفیف هستند و با گذشت چند روز از بین می روند.

عفونت موضعی

یکی دیگر از عوارض احتمالی پلاسما درمانی زانو، بروز عفونت موضعی در ناحیه تزریق هست. معمولا این عارضه بسیار نادر است چون در این روش هیچ برش عمیقی ایجاد نمی شود و فقط به صورت تزریق داخل مفصلی انجام می گیرد، ولی اگر محیط کاملاً استریل نباشد، امکان عفونت وجود دارد. پس توصیه می شود از لمس، مالش یا ماساژ ناحیه تزریق شده خودداری کنید تا از بروز عفونت جلوگیری شود.

مراقبت های بعد از تزریق پلاسما

بعد از انجام پلاسما درمانی زانو، نیاز چندانی به استراحت طولانی نیست و حتی ممکن است همان روز بتوانید به کارهایتان رسیدگی کنید. ولی بهتر است چند روزی استراحت کنید تا درمان به خوبی اثر کند.

برای سرعت بخشیدن به روند بهبودی، توصیه می شود مراقبت های زیر رو بعد از تزریق انجام بدید:

• حداقل 8 ساعت از لمس کردن و ماساژ محل تزریق خودداری کنید
  • تا 8 ساعت حمام، دوش و شنا نرید
  • تا 3 روز یخ روی محل تزریق نگذارید
  • تا 6 ساعت از لوسیون و کرم استفاده نکنید
  • تا 3 روز فعالیت های سنگین انجام ندید
  • حداقل 3 روز سیگار و الکل مصرف نکنید

ممکن است بعد از تزریق، عوارضی مثل تورم، قرمزی و حساسیت به وجود آید که با این مراقبت ها طی 7-10 روز برطرف می شود. اگر علائم بدتر شد حتما با پزشک تماس بگیرید.

هزینه پلاسما درمانی زانو

هزینه تزریق پلاسما برای درمان آسیب های زانو متفاوت است و بستگی به شدت و نوع بیماری و عوامل دیگری دارد. منطقه جغرافیایی تاثیر زیادی بر هزینه این روش درمانی می گذارد. مثلاً در آمریکا هزینه پلاسما درمانی زانو بین 200 تا 1000 دلار است در حالی که در ایران به مراتب ارزان تر است، حتی هزینه این روش در شهر های مختلف ایران نیز متفاوت است.

تخصص و تجربه پزشک هم بر روی هزینه تأثیر می گذارد. هرچقدر پزشک با تجربه ترباشد، احتمالاً هزینه بیشتری دریافت خواهد کرد. علاوه بر این گاهی یک جلسه تزریق کافی است اما گاهی نیاز به چندین جلسه هست که هزینه را بالا می برد.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره نحوه انجام پلاسما درمانی زانو  و هزینه تزریق پی آرپی بهتر است هر چه سریع تر به بهترین متخصص ارتوپد در غرب تهران مراجعه کنید تا با توجه به نوع آسیب و تعداد جلسات، جزییات این روش درمانی تعیین شود. جهت رزرو نوبت پلاسما درمانی برای زانو در کلینیک دکتر انصاری، مخصص ارتوپد در غرب تهران همین الان با شماره ۰۹۳۸۰۵۱۷۷۵۷ تماس بگیرید.

سوالات متداول پلاسما درمانی زانو

پلاسما درمانی چیست؟

پلاسمای غنی از پلاکت یا همان پی آر پی، روشی برای درمان عارضه و آسیب های مربوط به زانو و بهبود بافت آسیب دیده با استفاده از خون خود فرد است.

تزریق پلاسما چگونه انجام می شود؟

ابتدا مقداری خون گرفته می شود، سپس پلاکت های حاوی فاکتورهای رشد از خون جدا شده و به ناحیه مورد نظر تزریق می گردند.

هزینه این درمان چقدر است؟

هزینه تزریق بستگی به عواملی مثل منطقه، تخصص پزشک و تعداد جلسات دارد.

آیا پلاسما درمامی سرطان زاست؟

خیر، خوشبختانه تاکنون گزارشی از بروز سرطان پس از تزریق آن وجود ندارد.