ماندگاری پی آر پی زانو

میزان ماندگاری پی آر پی زانو به عوامل مختلفی بستگی دارد و مدت آن معمولا 6 تا 9 ماه پس از تزریق اولیه دوام دارد.

اگر زانو درد دارید یا دچار عارضه و آسیب زانو شده اید و نمی خواهید عمل جراحی انجام دهید، خبر خوبی برای شما داریم. تزریق PRP زانو یا پلاسمای غنی از پلاکت یک روش درمانی کم تهاجمی است که می تواند به درمان آسیب و درد زانویتان کمک زیادی کند. PRP حاوی پروتئین ها و عوامل رشدی است که باعث ترمیم بافت های آسیب دیده می شود.

اما سوال مهم این است که آیا اثر تزریق PRP زانو ماندگار است؟ متاسفانه هنوز پاسخ قطعی وجود ندارد. برخی مطالعات نشان می دهند که اثرات درمانی PRP می تواند تا یک سال یا بیشتر دوام داشته باشد، اما نیاز به تحقیقات بیشتری در این زمینه وجود دارد.

با این حال، PRP زانو یک گزینه درمانی امیدوارکننده بدون عوارض جانبی شناخته شده است. پس اگر از درد مزمن زانو رنج می برید، تزریق PRP می تواند گزینه خوبی برای شما باشد.

پی آر پی زانو چیست و چگونه می تواند به درمان آسیب های زانو کمک کند؟

تزریق PRP زانو یک روش درمانی جدید است که در آن از خون خودتان برای ترمیم بافت های آسیب دیده زانو استفاده می کنند.

در این روش، ابتدا از شما خون گرفته می شود. سپس با استفاده از یک فرآیند ویژه، پلاکت ها و پروتئین های مفید از خونتانجداسازی می شوند. در مرحله بعد محلول حاصل که غنی از این مواد مغذی و التیام بخش است، به داخل مفصل زانو و محل آسیب دیده  تزریق می گردد.

PRP زانو حاوی فاکتورهای رشد و پروتئین هایی است که باعث تسریع در التیام غضروف ها، رباط ها و سایر بافت های آسیب دیده می شود. همچنین با کاهش التهاب، درد زانو را کمتر می کند. پی آر پی یک درمان کاملاً ایمن، کم تهاجمی و بدون عارضه است و می تواند در درمان بسیاری از مشکلات زانو از جمله آرتروز، التهاب مفاصل، پارگی رباط و غیره بسیار موثر باشد.

تزریق prp زانو برای عارضه های زیر کاربرد دارد:

• درمان آرتروز زانو خفیف
  • درمان درد مزمن در مفاصل
  • درمان آسیب های رباط صلیبی زانو
  • فشار و پارگی لیگامنت های زانو
  • التهابات زانو
  • بی ثباتی مفاصل زانو
  • کشیدگی های عضلانی
  • ماندگاری پی آر پی زانو

میزان ماندگاری پی آر پی زانو به عوامل مختلفی بستگی دارد و مدت آن در هر کسی متفاوت است. اما طبق شواهد و گزارش هایی که ثبت شده اثر تسکین دهنده PRP می تواند تا 6 تا 9 ماه پس از تزریق اولیه دوام داشته باشد. البته این تسکین درد بلافاصله اتفاق نمی افتد و چند هفته طول می کشد تا عوامل درمانی آن اثر کنند.

در آمریکا تحقیقی روی بیماران مبتلا به استئوآرتریت انجام داده اند که نتیجه آن  نشان داد کاهش درد و اثر درمانی پی آر پی یک هفته پس از تزریق شروع شد و تا 6 ماه پس از آن همچنان ادامه داشته است. یعنی ب طور کلی میزان ماندگاری پی آر پی زانو 6 تا 9 ماه پس از تزریق اولیه است.

پس اگر از درد زانو رنج می برید، PRP می تواند گزینه مناسبی برایتان باشد.

چه عواملی بر ماندگاری تزریق پی آر پی زانو تاثیر دارد؟

همانطور که گفتیم پی آر پی زانو یک گزینه درمانی کاملا بی خطر و امیدوارکننده برای بهبود طبیعی هر گونه آسیب زانو است که می تواند جایگزین مناسبی برای جراحی های پرخطر و پرهزینه باشد.

کارایی این روش در درمان انواعی از مشکلات از جمله آرتروز خفیف، التهاب مفاصل، پارگی رباط، درد مزمن و … ثابت شده است. البته میزان موفقیت و ماندگاری پی آر پی زانو به عواملی مثل شدت آسیب، سن بیمار، تخصص پزشک، رعایت بهداشت و سبک زندگیتان بستگی دارد.

عوامل موثر بر ماندگاری پی آر پی زانو

تخصص و مهارت پزشک تزریق پی آرپی زانو

تخصص و مهارت پزشک و جراح اهمیت زیادی در ماندگاری پی آر پی زانو دارد. هرچقدر جراح مجرب تر باشد و آناتومی و عملکرد زانو را به خوبی بشناسد، هنگام تزریق آسیب کمتری به بافت ها وارد می کند و زمان بهبودی سریع تر خواهد بود.

استانداردهای بهداشتی و استریل

دومین عامل موثر بر مادگاری PRP، رعایت استانداردهای بهداشتی و استریل در مرکز درمانی است. هر چقدر شرایط بهداشتی بهتر باشد، احتمال عفونت و عوارض کاهش می یابد.

شدت آسیب وارد شده به زانو

شدت آسیب وارد شده به زانو هم تاثیر زیادی در این تزریق دارد. هرچقدر آسیب شدید تر باشد، زمان ترمیم طولانی تر است. البته PRP حتی در مواردی که عارضه وخیم است هم بسیار مؤثر است ولی نیاز به جلسات بیشتری دارد.

سن

چهارمین فاکتور موثر بر میزان ماندگار پی آر پی زانو سنتان است؛ هرچه سن کمتر باشد سرعت ترمیم بالاتر می رود.

سبک زندگی

یکی دیگر از عواملی که بر ماندگاری PRP تاثیر زیادی دارد سبک زندگی تان است. هرچه سالم تر زندگی کنید و رژیم غذایی خوبی داشته باشید و به اندازه ورزش کنید اثر درمانی این روش بیشتر باقی می ماند.

چی کار کنم ماندگار PRP بیشتر شود؟

بسیاری از بیماران پس از تزریق پی آر پی وقتی اثرات بی نظیر آن را مشاهده می کنند، به دنبال این هستند که هرکاری کنند تا  نتایج درمان تا آنجا که امکان دارد بیشتر باقی بماند و ماندگاری پی آر پی زانو بیشتر شود.

خوشبختانه با رعایت نکات ساده ای می توان ماندگاری اثر پی آر پی را افزایش داد:

اگر می خواهید ماندگاری PRP بیشتر شود، اول از همه باید برای 2 تا 3 ماه پس از درمان از فعالیت های سنگین و ورزش های پرتحرک پرهیز کنید. همچنین اگر اضافه وزن دارید سعی کنید وزنتان را کم کنید، داروها و مکمل های تجویزی پزشک را به موقع و کامل مصرف کنید، تمرینات فیزیوتراپی تان را مرتب انجبم دهید، الکل و سیگار تا مدتی مصرف نکنید و به تدریج فعالیت های هوازیِ سبک انجام دهید.

یادتان باشد که این روش درمانی را پیش دکتر مهدی انصاری متخصص ارتوپد تهران انجام دهید چرا که یک متخصص خوب می تواند با تزریق درست، احتمال ایجاد هر عوارضی را از بین ببرد و بر میزان مدت ماندگاری آن تاثیر مثبتی بگذارد.

یکی از بهترین متخصص ارتوپد و تزریق پی آر پی در تهران دکتر مهدی  انصاری است که می توانید با مراجعه به مطب ایشان، مشاوره های لازم را دریافت کنید.

سوالات متداول ماندگاری پی آر پی زانو

ماندگاری پی آر پی زانو چقدر است؟

بسته به شدت آسیب و سایر شرایط، معمولاً اثر درمانی پی آر پی زانو بین 6 تا 9 ماه طول می کشد. البته در برخی موارد ممکن است تا 12 یا 18 ماه هم اثر آن بماند. اما به طور کلی می توان گفت میانگین ماندگاری اثر پی آر پی زانو حدود 9 تا 12 ماه است.

چی کار کنم اثر درمانی PRP بیشتر شود؟

برای افزایش ماندگاری و اثربخشی PRP، توصیه می شود از فعالیت های سنگین زانو خودداری کنید، وزن اضافه را کم کنید، رژیم غذایی مناسب داشته باشید، ورزش های ملایم انجام دهید و دستورالعمل های پزشکتان را به طور کامل رعایت نمایید.