پارگی رباط صلیبی خلفی

پارگی رباط صلیبی خلفی


رباط صلیبی خلفی (PCL)  یکی از چهار رباط اصلی زانو، در پشت زانو قرار دارد. استخوان ران (فمور) را به ساق پا (درشت نی) متصل می کند. PCL حرکت رو به عقب استخوان ساق پا را محدود می کند. فشار بیش از حد به این رباط می تواند منجر به پارگی الیاف رباط و در نتیجه ناپایداری شود. دکتر مهدی انصاری در تشخیص و درمان آسیب های PCL تخصص دارد.

علل پارگی PCL

PCL معمولاً در اثر ضربه مستقیم آسیب می بیند، مثلاً در تصادف اتومبیل که زانوی خم شده به شدت به داشبورد برخورد می کند. در ورزش، زمانی رخ می دهد که ورزشکار با زانوی خمیده یا از طریق ضربه مستقیم به زمین بیفتد. اکثر آسیب های PCL در ترکیب با سایر آسیب های زانو رخ می دهد که با ترومای چند لیگامانی سازگار است. آسیب پیچشی یا کشیده شدن بیش از حد زانو می تواند باعث پارگی PCL شود. آسیب های PCL بسیار نادر است و تشخیص آن نسبت به سایر آسیب های رباط زانو دشوارتر است. صدمات غضروفی، کبودی استخوان و آسیب های رباط اغلب در ترکیب با آسیب های PCL رخ می دهد.

  • آسیب های PCL را می توان بسته به شدت آسیب درجه بندی کرد:
  • آسیب درجه یک، رباط  کمی کشیده شده است، اما مفصل زانو پایدار است.
  • آسیب درجه دوم، پارگی جزئی رباط وجود دارد.
  • آسیب درجه سه، پارگی کامل رباط وجود دارد و رباط به دو نیمه تقسیم می شود که باعث ناپایداری مفصل زانو می شود.
  • علائم صدمات PCL
  • بیماران مبتلا به آسیب های PCL معمولاً بلافاصله پس از آسیب زانو درد و تورم را تجربه می کنند. همچنین ممکن است ناپایداری در مفصل زانو، سفتی زانو که باعث لنگیدن و مشکل در راه رفتن می شود، وجود داشته باشد.

تشخیص آسیب های PCL

تشخیص پارگی PCL بر اساس علائم، سابقه پزشکی و انجام معاینه فیزیکی زانو انجام می شود. آزمایش‌های تشخیصی دیگری مانند عکس‌برداری با اشعه ایکس و اسکن MRI ممکن است تجویز شود. اشعه ایکس برای رد شکستگی های همراه  که در آن PCL یک تکه استخوان را از استخوان ساق جدا می کند مفید است. اسکن MRI برای کمک به مشاهده بهتر تصاویر بافت های نرم انجام می شود. دکتر مهدی انصاری معاینه دراور خلفی (PDT) را انجام خواهد داد. در طی این معاینه، زانوی با PCL پاره شده ممکن است افزایش حرکت رو به عقب استخوان درشت نی را نشان دهد.

درمان آسیب های PCL

گزینه های درمانی ممکن است شامل درمان غیر جراحی و جراحی باشد. اگر ثبات کلی زانو دست نخورده باشد، پزشک ممکن است روش های غیر جراحی را توصیه کند. درمان غیرجراحی شامل استراحت، یخ و بالا بردن اندام است همه به کنترل درد و تورم کمک می کنند. ممکن است فیزیوتراپی برای بهبود حرکت و قدرت زانو توصیه شود. ممکن است برای کمک به بی حرکت کردن زانو به زانوبند نیاز باشد. ممکن است عصا برای محافظت از زانوی شما توصیه شود.

به طور کلی در بیمارانی که دچار دررفتگی زانو یا پارگی کامل رباط هستند، جراحی انجام می شود. جراحی به صورت آرتروسکوپی با چند برش کوچک انجام می شود. دکتر مهدی انصاری ارزیابی می کند که آیا به ترمیم یا بازسازی PCL خود نیاز دارید یا خیر. این بر اساس سن، آسیب، کیفیت بافت و الگوی پارگی شما خواهد بود. ترمیم رباط شامل دوختن بخش های پاره شده رباط به استخوان، سپس بستن با یک بخیه محکم، به نام بریس داخلی، از فمور (استخوان ران) تا درشت نی (استخوان ساق پا) است. اگر کیفیت بافت ضعیف باشد،

دکتر مهدی انصاری ممکن است نیاز به بازسازی رباط با استفاده از رباط بافتی که از قسمت دیگری از بدن شما گرفته شده است، یا رباط از یک جسد (یک اهداکننده انسانی دیگر) باشد. پس از ترمیم یا بازسازیPCL، یک برنامه توانبخشی شروع می شود که به شما کمک می کند دامنه وسیع تری از فعالیت ها را از سر بگیرید.

معمولاً بسته به الگوی آسیب دیدگی شما، بهبودی کامل ممکن است حدود 9 تا 12 ماه طول بکشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر، لطفا با مطب ما تماس بگیرید تا زمان ویزیت خود را تعیین کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *