عمل پای پرانتزی

عمل پای پرانتزی


یکی از مشکلاتی که در نواحی پاها و بالاخص زانو ها وجود دارد زانوان پرانتزی است. در واقع این مشکل تا حد زیادی می تواند روند طبیعی راه رفتن و نشستن را با مشکلاتی روبرو سازد. یکی از مهم ترین سوالاتی که در این زمینه ها  پرسیده می شود این است که علل بروز این مشکل در افراد چیست و از آن مهم تر روش های درمان و حل این مشکل چیست. یکی از راه های درمان موث و قطعی این عارضه عمل پای پرانتزی است.

اگر شما هم پای پرانتزی دارد  انقدر شدید است که باید عمل جراحی انجام دهید، با ما در این مقاله همراه باشد تا با صفر تا صد روند عمل این عارضه آشنا شوید.

زانوی پرانتزی چیست و چه علائمی دارد؟

قطعا شما در خودتان یا در اطرافیان خود چنین عارضه ای را در بخش زانو ها و پاها تجربه یا مشاهده کرده اید. این مشکل که در اصطلاح پزشکی ژنوواروم گفته می شود به زانوهایی گفته می شود که فاصله مابین آنها زیاد است. به تعبیر دیگر می توان گفت که زانو هایی که حدفاصل آنها زیاد است و پاها در این قسمت فاصله زیادی پیدا کرده است را زانو های پرانتزی یا داخل گرد گفته می شود که در موارد شدید نیاز به عمل پای پرانتزی دارد. این عارضه می تواند علاوه بر اینکه به لحاظ ظاهری برای افراد ناخوشایند باشد، مشکلاتی را در فعالیت های مخلتف افراد به وجود بیاورد.

در برخی از موارد میزان انحراف استخوان پاها و زانو ها و نیز میزان فاصله بین زانو ها آنقدر زیاد است که می توان زانوی پرانتزی را به وضوح مشاهده کرد. اما در مواردی این عارضه بسیار نامحسوس است و با دقت زیاد می توان به این عارضه پی برد.

برای مثال علائم این مشکل می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • افرادی که زانوی پرانتزی دارند در اصطلاح عامیانه گفته می شود که به حالت اردک وار راه می روند.
  • یا اینکه زانو هایشان بسیار فاصله قابل مشاهده ای دارد.
  • زمانی که پاهایشان را در کنار یکدیگر قرار می دهند زانو ها نمی تواند به هم نزدیک شود زیرا که استخوان پا و مفاصل در این بخش فاصله زیادی از هم پیدا کرده است.
  • این افراد به دلیل آناتومی غیر معمولی که دارند درد هایی را در بخش های پاها و زانو ها احساس می کنند.
  • گاها در بسیاری از افراد مشاهده شده است که آنها بسیار زود خسته می شوند و نمی توانند به مدت طولانی پیاده روش داشته باشند.
  • این افراد معمولا در کناره کفش خود (کناره ای که به سمت بیرون کفش است) سائیدگی هایی را مشاهده می کنند. این هم نتیجه این است که پاها نمی تواند به طور صاف در کفش قرار بگیرد.

پای پرانتزی

روش های درمان زانوی پرانتزی

یکی از عمده مشکلاتی که وجود دارد این است که افراد در مواردی از ظاهری که زانوی پرانتزی برایشان ایجاد کرده است ناراضی هستند از همین رو برای انجام انواع اقدمات درمانی مراجعه می کنند.

در ابتدا باید این نکته را در پیش چشم و نظر خود داشته باشید که زانوی پرانتزی در افراد مختلف با درجات مختلفی از شدید تا ضعیف وجود دارد. از همین رو روش های درمانی متفاوتی را می توان برای افراد مختلف بکار برد تا حدی از این مشکل برطرف شود.

در مواردی افراد می توانند با انجام یکسری حرکات اصلاحی به رفع و یا کاهش این مشکل کمک کنند. حرکاتی که بهترین متخصص ارتوپد می تواند تجویز کند. یا اینکه شما را به بهترین فزیوتراپیست ها معرفی کند تا تحت نظر اینان روند درمانی را طی کنید.

در موارد دیگری نیز به دلیل وجود درد هایی در بخش های زانو ها افراد باید تحت عمل پای پرانتزی قرار گیرند تا به طور کلی این نواحی بهبود پیدا کنند. البته این موضوع را به خاطر داشته باشید که پزشکان هر نوع زانوی پرانتزی را تحت عمل جراحی قرار نمی دهند. بلکه زانو ها زمانی جراحی می شوند که درد ها و ناراحتی هایی متوجه حال بیمار شود.

عمل پای پرانتزی استئوتومی

چندین نوع عمل پای پرانتزی برای اصلاح این مشکل وجود دارد که هر کدام مزایای خاص خود را دارند. از جمله رایج ترین این روش ها می توان به استئوتومی تیبیا و استئوتومی فمورال اشاره کرد. که طی این عمل ها جراح با برش و تغییر شکل استخوان درشت نی یا ران ، زاویه پا را اصلاح می کند. انتخاب نوع جراحی بستگی به شدت و نوع پای پرانتزی دارد و متخصص بهترین گزینه را برایتان تجویز خواهد کرد.

 روش های جراحی اصلاحی پای پرانتزی عبارت اند از:

  • استئوتومی تیبیا/استخوان ران با تثبیت داخلی پلیت و پیچ
  • استئوتومی تیبیا با میله گذاری اینترمدولاری
  • استئوتومی تیبیا با اصلاح تدریجی با استفاده از فیکساسیون خارجی دایره ای

استئوتومی تیبیا

استئوتومی تیبیا با پلیت و پیچ یک روش ساده و مؤثر برای درمان پای پرانتزی است. این جراحی زمانی توصیه می شود که میزان خمیدگی استخوان زیاد نباشد و فقط واروس یا کمی خمیدگی در استخوان درشت نی وجود داشته باشد.

مزیت این روش این است که جراحی بسیار کم تهاجمی بوده و نیاز به برش های بزرگ ندارد. پلیت و پیچ کارگذاشته شده هم کوچک است. بنابراین زمان بهبودی کوتاه بوده و درد چندانی هم ندارد و می توانید بلافاصله پس ازعمل، وزن زانویتان را تا حدودی تحمل کنید.

استئوتومی دیستال فمورال یا DFO

استئوتومی دیستال فمورال یا DFO یک نوع عمل پای پرانتزی مؤثر برای درمان پای پرانتزی در موارد شدیدتر است. این جراحی زمانی انجام می شود که میزان تغییرشکل استخوان بالای ۱۲ درجه باشد. در این حالت، جراح استخوان ران را برش داده و طوری شکل می دهد که همراستای استخوان درشت نی قرار بگیرد. با این کار، زاویه پا اصلاح می شود. یک صفحه و پیچ هم برای ثابت نگه داشتن استخوان به کار می رود. مزیت این روش این است که بیماران می توانند سریعتر وزنشان را تحمل کنند و زمان بهبودی نیز کوتاه تر است.

استئوتومی تیبیا با میله گذاری داخل مدولاری (IM)

استئوتومی تیبیا با میله گذاری داخلی یا IM یک روش تخصصی برای درمان پای پرانتزی است. این جراحی زمانی انجام می شود که علاوه بر خمیدگی، یک چرخش نامناسب هم در استخوان درشت نی وجود داشته باشد. در این حالت، پس از برش استخوان، جراح یک میله تیتانیومی را داخل استخوان قرار می دهد تا موقعیت صحیح پا را حفظ کند. با پیشرفت های اخیر، ابزارهای دقیق تری در اختیار جراحان قرار گرفته تا بتوانند این عمل پیچیده را با دقت بالا انجام دهند. البته این روش برای موارد خفیف توصیه نمی شود.

عکس قبل و بعد از عمل پا پرانتزی

فرایند عمل پای پرانتزی

انجام عمل جراحی استئوتومی برای درمان پای پرانتزی، فرایندی نسبتاً ساده است. ابتدا میزان تغییرشکل استخوان با عکسبرداری تعیین می شود تا جراح بتواند برنامه ریزی لازم را انجام دهد. روز عمل، در بیمارستان بستری می شوید و بعد از اینکه تحت بیهوشی عمومی یا موضعی قرار گرفتید، جراح عمل پای پرانتزی شما را انجام می دهد. پس از عمل، در اتاق ریکاوری بهوش می آیید و اگر درد زیادی داشته باشید با تزریق مورفین و آرامش بخش، دردتان را کاهش می دهند

سپس با کمک پرستار یا فیزیوتراپ اولین گام ها را برمی دارید. در ابتدا با واکر و بعد با عصا راه می روید. درد عمل بسیار کم و قابل تحمل است و با مسکن های ساده کنترل می شود، پس نگران نباشید، در بیشتر مواقع روند انجام جراحی و بهبودی آسان است.

مراقبت های بعد از جراحی پای پرانتزی

پس از جراحی استئوتومی، التهاب و تورم زانو امری طبیعی است که به مرور برطرف می شود.  در روزهای اول، زانو شما حتماً متورم و کبود خواهد شد. این حالت طبیعی بوده و نباید نگران شوید. با استراحت کافی، قرار دادن پا بالاتر از سطح قلب و استفاده از زانوبند، می توانید التهاب و تورم را به سرعت کنترل کنید.

مراقبت صحیح پس از عمل جراحی پای پرانتزی بسیار مهم است تا بتوانید سریع و بدون عارضه بهبود پیدا کنید.

  • در هفته اول پس از عمل باید استراحت مطلق داشته باشید. حتی الامکان پا را بالاتر از سطح قلب نگه دارید تا از تورم و التهاب بکاهد.
  • از داروها و مسکن های تجویزشده، طبق دستور پزشک استفاده کنید تا درد و عفونت کنترل شود.
  • پانسمان زخم را به طور مرتب و با رعایت بهداشت عوض کنید.
  • آتل و بانداژ حمایت کننده را حداقل به مدت 6 هفته بپوشید و وزن گیری را به تدریج انجام دهید.
  • از دستورات پزشک، پیروی کنید.

با رعایت نکات مراقبتی، پس از چند هفته، زانوی شما به حالت عادی برمی گردد و می توانید بدون مشکلی راه بروید و فعالیت کنید.

عوارض بعد از استئوتومی اصلاحی

جراحی پای پرانتزی یک عمل جراحی بزرگی بوده که با خطراتی همراه است. این جراحی ممکن است عوارضی مانند موارد زیر داشته باشد:

  • بی حسی محل برش
  • حساسیت زخم و زانو زدن
  • سفتی، سختی
  • نیاز به شکستگی و بریس
  • آسیب عصبی عروقی
  • سندرم کمپارتمان
  • تورم بیش ازحد ساق بعد از جراحی
  • ترومبوز و آمبولی ریه
  • عفونت
  • سندرم درد منطقه ای پیچیده

بهترین متخصص ارتوپد عمل پای پرانتزی

متخصصین ارتوپد یکی از مهم ترین متخصصینی هستند که تا حد زیادی می توانند به رفع مشکلات زانو و پاهایی که استخوان شان به درستی شکل نگرفته است کمک کنند. یکی از توصیه هایی که داریم این است که حتما برای انجام انواع اقدامات درمانی یا جراحی از بهترین متخصص ارتوپد کمک بگیرید.

از مهم ترین ویژگی های یک جراح ارتوپد خوب این است که آگاهی و تجربه زیادی در زمینه تشخیص و درمان مشکلات مختلف در زانو ها و پاها باشد. برای اینکه مراحل درمانی و عمل پای پرانتزی با بالاترین میزان موفقیت درمانی همراه باشد لازم است که روند درمانی از سوی بهترین و مجرب ترین متخصصینی انجام شود تا در صورت لزوم تمامی اقدامات درمانی انجام شود.

شما می توانید جهت تعیین وقت و دریافت مشاوره درمورد بیماری های ارتوپدی و عمل جراحی پای پرانتزی با دکتر انصاری، متخصص جراحی ارتوپدی در تهران با شماره ۰۹۳۸۰۵۱۷۷۵۷ تماس بگیرید.

نتیجه گیری

در این مقاله تمامی اطلاعات اساسی و ضروری که در زمینه عمل زانوی پرانتزی وجود داشت را در بخش های مختلفی ارائه کردیم. برای عمل پای پرانتزی باید نزد بهترین متخصص ارتوپد تهران معاینات لازم انجام شود تا بهترین تشخیص و بهترین روش درمانی برای افراد تعیین شود. زیرا که افراد با درجات متخلفی از این مشکل مواجه خواهند بود و روش درمانی برای همه آنان ثابت و یکسان نیست.

درواقع بدن شما جزء مهم ترین سرمایه های شماست که باید برای رفع مشکل و بیماریهای آن بکوشید. البته که انتخاب پزشک معالج نیز از جمله مهم ترین اقدامات لازم و مسئولانه شماست که نسبت به بدن و سلامتی خود دارید.

سوالات متداول عمل پای پرانتزی

آیا جراحی پای پرانتزی درد دارد؟

این عمل جراحی تحت بیهوشی انجام می شود و درد آن پس از عمل هم با مسکن های معمولی قابل کنترل است.

 چقدر طول می کشد تا پس از عمل بتوانم راه بروم؟ 

معمولاً پس از 1-2 روز می توانید با کمک وسایلی مثل واکر یا عصا شروع به راه رفتن کنید.

آیا پس از عمل نیاز به فیزیوتراپی است؟

بله، انجام مرتب فیزیوتراپی برای بازتوانی و تقویت عضلات بسیار ضروری است.

چه مدت طول می کشد تا زانویم به حالت عادی برگردد؟

معمولاً 2-3 هفته پس از عمل تورم و کبودی زانو از بین می رود.

آیا پس از عمل می توانم ورزش کنم؟

پس از گذشت حداقل 3 ماه می توانید شروع به فعالیت های ورزشی سبک کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *