جراحی انگشت پا

آیا تا به حال شده که  پاهایتان درد بگیرد و نتوانید به خوبی راه بروید؟ اگر پاسخ مثبت است، ممکن است با مشکلی روبرو باشید  که می تواند زندگی روزمره شما را تحت تأثیر قرار دهد.  یکی از شایع ترین دلایل درد و ناراحتی پا، وضعیتی به نام هالوکس والگوس است که طی آن، انگشت شست پا به سمت انگشت های دیگر متمایل می شود. این وضعیت باعث ایجاد  فشار و درد در پا شده و می تواند منجر به مشکلاتی مانند زوائد استخوانی و آرتریت شود. خوشبختانه راه حل های مؤثری برای درمان این مشکل وجود دارد که یکی از بهترین آن ها، جراحی انگشت پا است. در ادامه با هم به بررسی نحوه انجام این جراحی و مزایای آن خواهیم پرداخت تا بدانید چرا گزینه مناسبی برای رهایی از درد پاهایتان محسوب می شود.

هالوکس والگوس چیست و چه علائمی دارد؟

هالوکس والگوس یا به اختصار هالوکس، یکی از شایع ترین ناهنجاری های اسکلتی-عضلانی در پاها است که در آن انگشت شست پا به سمت خارج کشیده می شود و با انگشتان کوچک تر پا همپوشانی پیدا می کند.  در اثر این همپوشانی، برآمدگی ای در ناحیه مفصل ایجاد می شود که به آن بونیون گفته می شود. بونیون، برعکس هالوکس، در نزدیکی انگشتان کوچک تر و در قسمت خارجی پا ظاهر می شود و باعث درد و ناراحتی در هنگام راه رفتن و فشار آوردن به پا می گردد.

علائم و عوارض رایج هالوکس والگوس عبارتند از:

• درد و ناراحتی در ناحیه انگشت شست پا که معمولاً به تدریج شروع شده و با فعالیت هایی مانند راه رفتن، دویدن و پوشیدن کفش بدتر می شود.
  • قرمزی، تورم و التهاب در ناحیه انگشت شست که به دلیل فشار وارده به بافت های نرم اطراف مفصل ایجاد می شود.
  • تغییر شکل و جابه جایی انگشت شست به سمت انگشتان دیگر
  • ایجاد توده و برآمدگی استخوانی دردناک در کنار مفصل انگشت شست
  • سایش و زخم پوست در ناحیه برآمدگی استخوان
  • مشکل در پوشیدن کفش و انتخاب کفش مناسب
  • مشکل در راه رفتن و عدم تعادل
  • افزایش احتمال ابتلا به آرتریت و التهاب مفاصل انگشت پا در درازمدت

جراحی انگشت پا توسط جراح مچ پا تهران

اگر درمان های غیر تهاجی برای هالوکس والگوس مؤثر نباشند و همچنان درد و مشکل در راه رفتن داشته باشید، ممکن است پزشک به شما انجام عمل جراحی را توصیه کند.  هدف از جراحی تصحیح انگشت شست پای کج، بازگرداندن استخوان ها، رباط ها و تاندون های آن به جایگاه طبیعی و اولیه شان است. در نتیجه این کار، برآمدگی دردناک بونیون از بین رفته و انگشت شست پا دوباره به حالت آناتومیک درست برمی گردد. اغلب این جراحی ها به صورت سرپایی و در همان روز انجام می شوند. نوع دقیق عمل جراحی بسته به وضعیت سلامتی، میزان شدت مشکل و سن شما تعیین می گردد. طول زمان بهبودی نیز بستگی به نوع جراحی انجام شده دارد.

هرچند تصمیم برای جراحی انشگست پا کمی سخت است، ولی می تواند راه مؤثری برای رهایی دائمی از درد و مشکلات پا باشد.

روش ها جراحی انگشت پا

خبر خوب اینکه روش های جدید و کم تهاجمی تری برای درمان جراحی هالوکس والگوس در حال توسعه است که معمولا دوران نقاهت راحت تری دارد.

در جراحی انگشت پا در روش های سنتی، استخوان بریده می شود و با پین های فلزی مجدداً در جای خود قرار می گیرد. اما روش های نوین از طریق برش های بسیار ریز از سطح پوست یا حتی بدون برش پوست، اقدام به تصحیح موقعیت استخوان و مفصل می کنند.  با این کار، آسیب کمتری به بافت های اطراف وارد شده و در نتیجه درد و التهاب پس از عمل نیز کاهش می یابد. همچنین دوره نقاهت سریع تر انجام می شود.

مزیت مهم این روش های جدید جراحی هالوکس والگوس این است که می توانید خیلی سریع تر پس از عمل روی پای خود بایستید و حرکت کنید. چون آسیب کمتری به بافت ها وارد شده، دوره نقاهت هم کوتاه تر خواهد بود. اما لازم به ذکر است این روش ها برای همه مناسب نیست. به عنوان مثال اگر انحراف انگشتان پای شما خیلی شدید باشد یا سابقه جراحی قبلی داشته باشید، شاید نتوان از این روش های جدید استفاده کرد. پس بهتر است حتماً با بهترین متخصص ارتوپد صحبت کنید تا بر اساس وضعیت شما، مناسب ترین روش درمان و جراحی تعیین شود.

جراحی انگشت پا توسط دکتر مهدی انصاری

حواستان باشد قبل از تصمیم گیری در مورد جراحی اصلاح هالوکس، از نکات مربوط به مراقبت های پس از عمل به طور کامل آگاه باشد. در ادامه، توصیه های لازم در این زمینه را بیان می کنیم.

مراقبت بعد از عمل جراحی قوز شست پا

پس از جراحی هالوکس والگوس مراقبت های ویژه ای لازم است تا پایتان به خوبی التیام یابد. معمولاً پا داخل گچ یا کفش طبی قرار داده می شود. زمانی که پانسمان در وضعیت خوبی باشد، از بیمارستان مرخص خواهید شد. بخیه ها معمولاً پس از حدود ۱۴ روز برداشته می شوند، اما لازم است حداقل به مدت ۶ تا ۸ هفته پا را ثابت نگه دارید. همچنین باید مراقب باشید که محل پانسمان همیشه خشک بماند و حتی هنگام حمام هم از خیس شدن آن جلوگیری کنید.

صبور باشید و توصیه های پزشک را به دقت رعایت نمایید تا نتیجه درمانی مطلوبی کسب کنید.

راه رفتن بعد از جراحی

پس از جراحی انگشت پا برای درمان هالوکس والگوس، باید هنگام راه رفتن خیلی مراقب باشید، تا اسیب جدی ای نبینید. احتمالاً چند روز اول باید از عصا یا واکر برای راه رفتن استفاده کنید تا فشار زیادی با پا ها وارد نشود. با بهبود تدریجی محل جراحی، می توانید وزن بیشتری روی پا منتقل نمایید، ولی توصیه می شود حداقل تا چند هفته اول زیاد راه نروید. همچنین چند روز اول سعی کنید بیشتر استراحت کرده و پا را بالاتر از سطح قلب نگه دارید. پس از برداشتن پانسمان هم چندماه از کفش های راحت استفاده کنید. استفاده از یخ برای کاهش درد و تورم نیز توصیه می شود.

به طور کلی حدود ۶ ماه طول می کشد تا تورم کاملاً برطرف شود. پس مراقب خودتان باشید تا این دواران با کمترین عوارض جانبی سپری شود.

ورزش بعد از جراحی

پس از جراحی هالوکس والگوس، انجام مرتب ورزش های توصیه شده توسط فیزیوتراپ بسیار مهم است. شما باید نرمش های ویژه ای را انجام دهید  که به افزایش انعطاف پذیری مفصل پا و تقویت عضلات آن کمک می کند. حتماً این تمرینات را به طور مرتب انجام دهید. همچنین پزشک احتمالاً آنتی بیوتیک و داروهای ضددرد را برای چند روز تجویز خواهد کرد تا از عفونت زخم و درد پیشگیری شود. مصرف مرتب این داروها نیز طبق دستور پزشک الزامی است.

مزایا جراحی انگشت پا

مزایای جراحی انگشت پا نسبت به سایر روش های درمان هالوکس والگوس بسیار است. این روش جراحی، نتایج بسیار مؤثری در پی دارد.

در این روش، متخصص ارتوپد، مفصل اول انگشت شست پا را برش می دهد و استخوان بند انگشت را جدا کرده و سپس آن را به سمت عقب و داخل جابجا می کند. این کار باعث اصلاح موقعیت انگشت و تقویت عضلات و رباط های آن می شود. در نتیجه، انگشت اول پا صاف شده و فشار به انگشت دوم پا و بروز علائم درد و التهاب کاهش می یابد.

مزیت اصلی این روش نسبت به روش های غیر تهاجمی مانند استفاده از کفی ارتوپدی، این است که جراحی روشی قطعی برای درمان است. در حالی که روش های غیر تهاجمی معمولا موقتی هستند و صرفاً علائم را کاهش می دهند.  همچنین این جراحی بهبودی سریع تر و بهتری نسبت به سایر جراحی ها مانند اصلاح استخوان های پا دارد. دوره نقاهت کوتاه تر و ساده تر است و عوارض جانبی کمتری نیز دارد.

به طور کلی با توجه به مزایای بالای جراحی انگشت پا، این روش به عنوان یکی از بهترین گزینه ها برای درمان قطعی هالوکس والگوس شناخته می شود.

خطرات و عوارض جراحی هالوکس والگوس

هرچند جراحی تصحیح انحراف شست پا یک روش ایمن است، اما مانند هر عمل جراحی دیگری خطراتی هرچند نادر دارد:

• عفونت زخم جراحی که بسیار نادر است ولی در صورت رخ دادن با مصرف آنتی بیوتیک ها قابل درمان است.
  • آسیب اعصاب کوچک اطراف محل جراحی که منجر به از دست رفتن حس یا درد مزمن در انگشتان پا می شود. البته این اتفاق نیز بسیار نادر بوده و موقتی است.
  • ایجاد لخته خون در سیاهرگ های عمقی پا در پاسخ به آسیب بافتی که خوشبختانه بسیار نادر بوده و زیر 3 درصد گزارش شده است.

روش های درمان غیر تهاجمی هالوکس والگوس

قبل از تصمیم گیری در مورد جراحی انگشت پا، خوب است بدانید که گزینه های درمانی غیر تهاجمی خوب و موثری نیز برای بهبود علائم هالوکس والگوس وجود دارد. استفاده از وسایل کمکی مانند فاصله دهنده انگشت شست پا و کفی های طبی، می تواند فشار وارده به مفصل را کاهش داده و از بدتر شدن وضعیت جلوگیری کند. همچنین، تمرین های خاص انگشت و کف پا تحت نظر فیزیوتراپ، به بهبود عملکرد و تقویت عضلات این ناحیه کمک شایانی می کند.

علاوه بر این ها، رعایت نکاتی مانند پرهیز از پوشیدن کفش ها با پاشنه بلند یا بسیار تنگ، استفاده از کرم و ماساژ منظم پاها جهت تسکین درد، و حفظ وزن طبیعی بدن نیز در کاهش فشار به مفاصل موثر است.

پس همان طور که می بینید، راه حل های متعددی برای درمان غیرجراحی هالوکس والگوس وجود دارد که در صورتی که این روش ها پاسخ گو نبودند، بهتر است جراحی کنید.

روش های درمان انحراف شست پا

جراحی انگشت پا توسط متخصص ارتوپدی تهران

دکتر مهدی انصاری، بهترین متخصص ارتوپد در منطقه سعادت آباد تهران، تخصص ویژه ای در درمان انحراف و کجی انگشتان پا دارد. ایشان با بیش از سال ها تجربه، صدها عمل جراحی انگشت پا را با موفقیت انجام داده اند. روش درمانی دکتر انصاری شامل جراحی ترمیمی برای اصلاح موقعیت انگشتان و تقویت بافت نگهدارنده آنهاست. این عمل به صورت روزانه و بدون نیاز به بستری شدن در بیمارستان انجام می شود. پس از عمل هم، دوره ای از فیزیوتراپی و بازتوانی برای تقویت مجدد ماهیچه ها و بافت های اطراف انگشتان تجویز می شود.

بیشتر بیماران دکتر انصاری پس از دوره درمان، بهبود قابل توجهی در عملکرد و ظاهر انگشتان پای خود تجربه کرده اند. پس اگر به دنبال درمانی موثر و قابل اطمینان برای هالوکس والگوس و انحراف انگشتان پا هستید، دکتر انصاری بهترین گزینه در سعادت آباد تهران است. برای ویزیت یا مشاوره رایگان با مطب ایشان تماس بگیرید.

همان طور که تا به اینجا فهمیدید، جراحی انحراف انگشت پا، گزینه بسیار مناسبی برای درمان قطعی هالوکس والگوس محسوب می شود. دلیل اصلی این امر آن است که با انجام این عمل و جابجایی استخوان، رباط و تاندون های آسیب دیده به محل صحیح و اولیه خود برمی گردند و علاوه بر از بین رفتن درد و ناراحتی، شکل ظاهری پا نیز به حالت طبیعی برمی گردد. علاوه بر این، برخلاف روش های غیرجراحی که صرفاً علائم را تسکین می دهند، جراحی به طور کامل و همیشگی مشکل اصلی را برطرف می سازد. البته رعایت توصیه های پس از عمل و انجام مرتب ورزش های تقویتی نیز الزامی است.

سوالات متداول جراحی انگشت پا

آیا جراحی انگشت پا درد دارد؟

خیر، این عمل جراحی معمولاً تحت بیهوشی موضعی انجام می شود، بنابراین در طول عمل احساس درد نخواهید داشت. البته ممکن است پس از جراحی، درد و تورم خفیفی در پا وجود داشته باشد.

چقدر طول می کشد تا پس از جراحی بتوان راه رفت؟

معمولاً 2 تا 3 هفته پس از عمل می توان با کفی طبی و واکر، راه رفتن را به تدریج شروع کرد. البته دوره نقاهت بستگی به نوع عمل جراحی دارد.

آیا پس از جراحی نیاز به فیزیوتراپی است؟

بله، انجام مرتب فیزیوتراپی، کشش عضلات و توانبخشی، برای بازگشت سریعتر به وضعیت عادی ضروری است.

آیا جراحی 100٪ موفقیت آمیز است؟

خیر، میزان موفقیت بستگی به شدت مشکل اولیه، سن بیمار و رعایت توصیه های پس از عمل دارد، ولی به طور کلی نتایج رضایت بخش و قطعی تر از سایر روش های درمانی  است.

آیا عود مجدد مشکل پس از جراحی امکان پذیر است؟

بله، امکان عود وجود دارد، به خصوص اگر توصیه های پزشک برای دوران نقاهت رعایت نشود. ولی خطر عود در جراحی انگشت پا بسیار کمتر است.