مفصل آکرومیوکلاویکولار(AC) اتصال بین انتهای ترقوه و آکرومیون است. این مجموعه مفصلی از رباط آکرومیوکلاویکولار، رباط کوراکوکلاویکولار و رباط کوراکوآکرومیون تشکیل شده است. فشار بیش از حد این مفصل می تواند منجر به از هم گسیختگی الیاف رباط شود و باعث جابجایی انتهای ترقوه و در نتیجه درد شود. دکتر مهدی انصاری در تشخیص و درمان آسیب های مفصلی AC تخصص دارد.

علل آسیب های مفصل AC

جدا شدن مفصل AC اغلب در نتیجه ضربه مستقیم به خود شانه در اثر زمین خوردن است. این نوع آسیب‌ها در تصادفات و ورزشکاران نیز رخ می دهد. آسیب وارده به مفصل AC را می توان بسته به شدت در انواع 1 تا 6 طبقه بندی کرد.

نوع 1: آسیب خفیف، رگ به رگ شدن رباط آکرومیوکلاویکولار (AC) با این حال، مفصل AC دست نخورده است.

نوع 2: آسیب درجه پایین، پارگی رباط AC، با این حال، رباط کوراکوکلاویکولار(CC) دست نخورده است. جابجایی خفیف ترقوه به سمت بالا وجود دارد اما دررفته نیست.

نوع 3: آسیب متوسط، با پارگی کامل رباط های AC و CC همراه با دررفتگی کامل مفصل AC.

نوع 4، 5 و 6: صدمات شدید همراه با پارگی کامل رباط های AC و CC همراه با جابجایی ترقوه به سمت عقب، جلو و یا بالا.

علائم آسیب های مفصل AC

بیماران مبتلا به جدا شدن مفصل AC علائم درد شانه پس از زمین خوردن، با کاهش دامنه حرکتی را خواهند داشت. بیماران ممکن است کبودی، تورم یا برآمدگی در بالای شانه خود را تجربه کنند. ضعف و مشکل در بالا بردن بازو به سمت جلو یا به پهلو شایع است.

تشخیص آسیب های مفصل AC

دکتر مهدی انصاری دررفتگی مفصل AC را بر اساس علائم، سابقه پزشکی و با انجام معاینه فیزیکی شانه شما تشخیص می دهد. آزمایش‌های تشخیصی دیگری مانند عکس‌برداری با اشعه ایکس و اسکن MRI ممکن است تجویز شود. اشعه ایکس برای ارزیابی میزان دررفتگی مفصل AC مفید است. اسکن MRI برای کمک به مشاهده بهتر تصاویر بافت های نرم و اطمینان از اینکه هیچ ساختار دیگری درگیر نیست انجام می شود.

درمان آسیب های مفصل AC

گزینه های درمانی ممکن است شامل درمان غیر جراحی و جراحی باشد. درمان غیر جراحی اغلب برای آسیب های نوع 1 و 2 توصیه می شود. این ممکن است شامل استراحت، یخ و فیزیوتراپی باشد. بر اساس درد شما، دکتر مهدی انصاری  ممکن است گاهی استفاده از آویز گردن را توصیه کند. فیزیوتراپی شامل چندین هفته دامنه حرکتی و تمرینات تقویتی خواهد بود.

به طور کلی، جراحی در بیماران مبتلا به آسیب های مفصلی AC نوع 3-6 در نظر گرفته می شود. دکتر مهدی انصاری ارزیابی می کند که آیا به ثابت سازی مفصل AC یا بازسازی مفصل AC نیاز دارید یا خیر. این بر اساس سن، آسیب، کیفیت بافت و الگوی آسیب شما خواهد بود. ثابت سازی مفصل AC شامل کارگذاری پیچ و پلاک یا قرار دادن دکمه برای پایدار کردن مفصل است. اگر الگوی آسیب خیلی گسترده باشد، دکتر مهدی انصاری ممکن است نیاز به بازسازی رباط آسیب دیده با استفاده از پیوند رباط داشته باشد. پس از ثابت سازی یا بازسازی دررفتگی مفصل AC، برای محدود کردن دامنه حرکتی شانه در آویز گردنی قرار می گیرد. یک برنامه توانبخشی شروع خواهد شد که به شما کمک می کند تا طیف وسیع تری از فعالیت ها را از سر بگیرید. معمولاً بسته به الگوی آسیب شما، بهبودی کامل ممکن است حدود 6 ماه طول بکشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر، لطفا با مطب ما تماس بگیرید تا زمان ویزیت خود را تعیین کنید.