پارگی چند رباطی چیست؟

چهار رباط اصلی زانو عبارتند از: رباط صلیبی قدامی، رباط صلیبی خلفی، رباط جانبی داخلی و رباط جانبی خارجی. آنها نقش مهمی در حفظ ثبات زانو دارند. آسیبی که منجر به پارگی یک یا چند رباط زانو می شود، بر ثبات زانو تأثیر می گذارد. دکتر مهدی انصاری در تشخیص و درمان آسیب های چند رباطی تخصص دارد.

علل پارگی چند رباطی

پارگی چند رباط اغلب ناشی از آسیب های پر انرژی است. این می تواند شامل ضربه مستقیم به زانو، سقوط از ارتفاع، یا ضربه با وسیله نقلیه موتوری باشد. آسیب های چند رباطی زانو در ورزشکارانی که در ورزش هایی مانند فوتبال ، بسکتبال و اسکی شرکت می کنند، شایع است.

علائم پارگی چند رباطی

بیماران مبتلا به آسیب های چند رباطی زانو ممکن است درد، تورم، محدودیت دامنه حرکتی، آسیب به اعصاب و شریان های ساق پا و بی ثباتی زانو را تجربه کنند.

تشخیص پارگی های چند رباطی

گاهی اوقات، زانو درد به دلیل آسیب های دیگر منجر به حرکات غیر ارادی می شود که احساس بی ثباتی می کند. معاینه کامل توسط دکتر مهدی انصاری برای تشخیص بی ثباتی چند رباطی بسیار مهم است. آزمایش‌های تشخیصی دیگری مانند عکس‌برداری با اشعه ایکس و اسکن MRI ممکن است درخواست شود. اشعه ایکس برای رد شکستگی مفید است، در حالی که اسکن MRI می تواند به تجسم بهتر آسیب بافت های نرم کمک کند.

درمان پارگی چند رباطی

گزینه های درمانی ممکن است شامل درمان غیر جراحی و جراحی باشد. اگر ثبات کلی زانو دست نخورده باشد، پزشک ممکن است روش های غیر جراحی را توصیه کند. درمان غیرجراحی شامل استراحت، یخ و بالا بردن اندام است همه به کنترل درد و تورم کمک می کنند. ممکن است فیزیوتراپی برای بهبود حرکت و قدرت زانو توصیه شود. برای کمک به بی حرکت کردن زانو به زانوبند نیاز می باشد. ممکن است عصا برای محافظت از زانوی شما توصیه شود.

به طور کلی در بیمارانی که دچار دررفتگی زانو یا پارگی کامل چند رباط زانو هستند، جراحی انجام می شود. عمل جراحی هم به صورت آرتروسکوپی و هم به صورت باز انجام می شود. دکتر مهدی انصاری ارزیابی می کند که آیا به ترمیم یا بازسازی رباطهای خود نیاز دارید یا خیر. این بر اساس سن، آسیب، کیفیت بافت و الگوی پارگی شما خواهد بود. ترمیم رباطها شامل دوختن بخش های پاره شده رباط به استخوان، سپس بستن با یک بخیه محکم، به نام بریس داخلی، از فمور (استخوان ران) تا درشت نی (استخوان ساق پا) است. اگر کیفیت بافت ضعیف باشد، دکتر مهدی انصاری ممکن است نیاز به بازسازی رباط با استفاده از رباط بافتی که از قسمت دیگری از بدن شما گرفته شده است، یا رباط از یک جسد (یک اهداکننده انسانی دیگر) باشد. پس از ترمیم یا بازسازیPCL، یک برنامه توانبخشی شروع می شود که به شما کمک می کند دامنه وسیع تری از فعالیت ها را از سر بگیرید. معمولاً بسته به الگوی آسیب دیدگی شما، بهبودی کامل ممکن است حدود  12 ماه طول بکشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر، لطفا با مطب ما تماس بگیرید تا زمان ویزیت خود را تعیین کنید.