رباط جانبی خارجی (LCL)  یکی از چهار رباط اصلی زانو است که در قسمت بیرونی زانوی شما قرار دارد و استخوان ران را به درشت نی متصل می کند. LCL حرکت پهلو به پهلوی استخوان ساق پا را محدود می کند. فشار بیش از حد روی این رباط می تواند منجر به پارگی الیاف رباط و در نتیجه ناپایداری شود. دکتر مهدی انصاری در تشخیص و درمان آسیب های LCL تخصص دارد.

علل پارگی LCL

صدمات ایزوله LCL نسبتاً نادر است، اما می تواند با ضربه مستقیم به قسمت داخلی زانوی شما رخ دهد. معمولاً LCL همراه با منیسک جانبی، رباط های صلیبی قدامی یا خلفی آسیب می بیند. این آسیب ها اغلب نیاز به انرژی بالایی دارند، مانند آسیب های ناشی از برخورد در فوتبال و تصادف.

• آسیب های LCL را می توان بسته به شدت آسیب درجه بندی کرد:
  • درآسیب درجه یک، رباط کمی کشیده شده است، اما مفصل زانو پایدار است.
  • درآسیب درجه دوم، پارگی جزئی رباط وجود دارد.
  • درآسیب درجه سه، پارگی کامل رباط وجود دارد و رباط به دو نیمه تقسیم می شود که باعث ناپایداری مفصل زانو می شود.

علائم پارگی LCL

بیماران مبتلا به پارگی LCL علائمی مانند زانو درد، تورم و احساس قفل شدن زانو در حین حرکت دارند. بیماران همچنین ممکن است احساس کنند که زانوی آنها ناگهان خالی میکند. درد معمولا در امتداد قسمت بیرونی زانو قرار دارد.

تشخیص پارگی های LCL

دکتر مهدی انصاری آسیب LCL را بر اساس معاینه فیزیکی زانوی شما تشخیص خواهد داد. برای تعیین شلی رباط، تست استرس واروس با اعمال فشار به داخل زانوی شما در حالی که زانوی شما تا 30 درجه خم شده است و همچنین زمانی که زانوی شما کاملاً صاف است انجام می شود. علاوه بر این، درخواستهای دیگری مانند عکسبرداری با اشعه ایکس مفصل زانو و اسکن MRI ممکن است انجام شود.

درمان پارگی LCL

گزینه های درمانی ممکن است شامل درمان غیر جراحی و جراحی باشد. درمان غیرجراحی شامل استراحت، یخ گذاری و بالابردن اندام است. همه به کنترل درد و تورم کمک می کنند. ممکن است فیزیوتراپی برای بهبود حرکت و قدرت زانو توصیه شود. ممکن است برای کمک به بی حرکت کردن زانو به زانوبند نیاز باشد. ممکن است عصا برای محافظت از زانوی شما توصیه شود.

به طور کلی، جراحی در بیماران با پارگی درجه III یا کامل در نظر گرفته می شود. دکتر مهدی انصاری ارزیابی می کند که آیا به ترمیم یا بازسازی LCL خود نیاز دارید یا خیر. این تصمیم بر اساس سن، آسیب، کیفیت بافت و الگوی پارگی شما خواهد بود. ترمیم رباط شامل دوختن بخش های پاره شده رباط به استخوان، سپس بستن با یک بخیه محکم، به نام بریس داخلی، از فمور (استخوان ران) تا درشت نی (استخوان ساق پا) است. اگر کیفیت بافت ضعیف باشد، دکتر مهدی انصاری ممکن است نیاز به بازسازی رباط با استفاده از رباط بافتی که از قسمت دیگری از بدن شما گرفته شده است، یا رباط از یک جسد (یک اهداکننده انسانی دیگر) باشد. پس از ترمیم یا بازسازی LCL، یک برنامه توانبخشی شروع می شود که به شما کمک می کند طیف وسیع تری از فعالیت ها را از سر بگیرید. معمولاً بسته به الگوی آسیب دیدگی شما، بهبودی کامل ممکن است حدود 9 تا 12 ماه طول بکشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر، لطفا با مطب ما تماس بگیرید تا زمان ویزیت خود را تعیین کنید.