مراقبت های بعد از پی آر پی زانو

رعایت مراقبت های بعد از پی آر پی زانو بسیار مهم است، زیرا این دوران، نقش زیادی در نتایج نهایی این تزریق و میزان بهبودی دارد. استراحت، جلوگیری از فشار زیاد بر روی زانو، انجام مرتب فیزیوتراپی و توانبخشی، کنترل درد و التهاب و مصرف داروهای تجویزشده، از جمله مواردی هستند که رعایت آن ها سبب ترمیم بهتر بافت های آسیب دیده، کاهش درد و التهاب و بازگشت عملکرد زانو می شود.

زانو درد یکی از شایع ترین علت مراجعه به پزشکان ارتوپد است. درد و التهاب زانو می تواند باعث اختلال در توانایی های حرکتی شود. روش های درمانی زیادی برای درمان آسیب های زانو وجود دارد که یکی از جدید ترین  آنها، تزریق پلاسمای غنی از پلاکت به داخل مفصل زانو (PRP) است.

اگر برای آسیب زانویتان پی آر پی تزریق کرده اید ، حتما برای دستیابی به بهترین نتایج، مراقبت های بعد از پی آر پی زانو را رعایت کنید. در ادامه به برخی از  مهم ترین نکاتی که باید در هفته های اول پس از درمان رعایت کنید، خواهیم پرداخت.

پی ار پی زانو چیست و برای چه آسیب هایی مناسب است؟

پی آر پی زانو روش درمانی جدید و موثری برای درمان انواعی از آسیب های زانوست. در این روش از پلاکت های موجود در خون خودتان استفاده می کند. پلاکت ها حاوی موادی هستند که باعث التیام سریع زانو می شوند.

برای انجام این کار، ابتدا خونتان گرفته می شود و سپس پلاکت ها را از خون جدا می کنند و با ابزار و تکنولوژی های مربوطه غلظت آن ها افزایش می دهند . این پلاکت های غنی شده بلافاصله به داخل مفصل زانویتان تزریق می شود.

مطالعات نشان داده اند که تزریق PRP زانو و رعایت  مراقبت های بعد از پی آر پی زانو می تواند به کاهش درد و التهاب و بهبود عملکرد زانو در آسیب هایی مانند استئوآرتریت، پارگی منیسک یا رباط ها کمک کند. از آنجایی هم که از خون خودتان استفاده می شود، کاملا ایمن بوده و واکنش های آلرژیک یا انتقال بیماری های عفونی را در پی ندارد.

پی آر پی زانو در مقایسه با سایر روش های تزریقی، نتایج بهتری دارد. این روش برای درمان التهاب و درد مفصل زانو، آرتروز زانو، آسیب های تاندون و رباط زانو بسیار مؤثر است. از پلاسمای غنی از پلاکت علاوه بر مفصل زانو برای درمان  سایر مفاصل نیز استفاده می شود که عبارتند از:

• بی ثباتی مفاصل مختلف
  • آسیب در مفصل شانه، آرنج و سایر مفاصل
  • سندرم تونل کارپال
  • پیچ خوردگی و کشیدگی
  • درمان آرتروز در مفاصل مختلف
  • درد مزمن در مفاصل
  • درمان انواع بیماری های اسکلتی عضلانی
  • فشار و پارگی روتاتورکاف
  • صدمات رباط صلیبی قدامی
  • صدمات و درد در ناحیه گردن و کمر
  • تاندونوز (آرنج تنیس)
  • تاندونیت و پیچ خوردگی رباط
  • درد مزمن زانو
  • کشیدگی های عضلانی

مراقبت بعداز تزریق پی آر پی زانو

پی آر پی زانو راهی ایمن، طبیعی و مؤثر برای التیام درد و آسیب های مربوط به زانو است. اگر می خواهید این روش تزریقی را انجام دهید، مطمئن باشند که با رعایت مراقبت های بعد از پی آر پی زانو، از مزایای کامل این روش بهره مند می شوید.

در ادامه مراقبت های بعد از پی آر پی زانو را برایتان شرح  می  دهیم:

از کمپرس سرد یا گرم استفاده کنید

اگر محل تزریق ورم کرده و التهاب دارد، کمپرس سرد یا گذاشتن کیسه یخ برای کاهش التهاب و تورم در روزهای اول بعد از تزریق، جریان خون را کم کرده و درد و تورم را کاهش می دهد. اگر هم پس از پی آر پی مفصل و عضلاتتان سفت شده، می توانید از کمپرس گرم استفاده کنید. گرما با افزایش جریان خون به رفع سفتی مفاصل و کاهش اسپاسم عضلانی کمک می کند.

از وسایل کمکی مثل عصا یا واکر استفاده کنید

یکی از مهم ترین مراقبت های بعد از پی آر پی زانو استفاده از وسایلی مثل واکر یا عصا برای راه رفتن حداقل به مدت ۲ هفته پس از پی آر پی زانو توصیه می شود.  در این مدت معمولاً مقداری درد و التهاب در ناحیه تزریق طبیعی است. بنابراین راه رفتن و نگه داشتن تعادل بدون کمک گرفتن از عصا سخت خواهد بود.

استفاده از عصا یا واکر باعث می شود راه رفتن و انجام فعالیت های روزمره برایتان راحت تر شود. همچنین به حفظ تعادل و کاهش فشار بر روی مفصل و رباط های آسیب دیده کمک می کند.

فعالیت های سنگین انجام ندهید

پس از تزریق، بهتر است فعالیت ها و تمرینات روزانه را کاهش دهید.غیر از پیاده روی، سعی کنید از انجام کارهای سنگین و ورزش های پرفشار خودداری نمایید تا مفصل زانو بتواند به مدت چند هفته استراحت کند.

حدود ۲ تا ۳ هفته پس از پی آر پی می توانید به تدریج ورزش های سبک مثل یوگا، پیاده روی تند و حرکات کششی را شروع کنید. ورزش های شدید تر معمولاً ۴ تا ۶ هفته پس از تزریق نباید انجام شود.

فیزیوتراپی

ترکیب پی آر پی و فیزیوتراپی نتایج بهتری دارد. معمولاً باید ۷ تا ۱۰ روز پس از پی آر پی، فیزیوتراپی را  شروع کنید  تا به بازیابی عملکرد زانویتان کمک کند.

نکاتی در مورد مراقبت های بعد از پی آر پی زانو

برای اینکه بهترین نتیجه از تزریق پی آر پی را ببینید حتما مراقبت های بعد از پی آر پی زانو را به خوبی رعایت کنید.

برخی از نکات مهم مراقبت پس از پی آر پی زانو شامل موارد زیر می شود:

• حداقل به مدت ۸ ساعت، محل تزریق را ماساژ ندهید.
  • تا ۸ ساعت بعد از تزریق از استحمام و شنا پرهیز کنید.
  • هیچ دارو یا مکملی مصرف نکنید مگر با تجویز پزشک.
  • تا ۶ ساعت پس از پی آر پی، از زدن لوسیون و… روی محل تزریق خودداری کنید.
  • حداقل ۳ روز از مصرف سیگار و الکل پرهیز نمایید.
  • خود را هیدراته نگه دارید و غذاهای سالم و مغذی مصرف کنید.

معمولا کبودی، تورم و قرمزی بعد از هفت تا ۱۰ روز به تدریج از بین می رود. اگر این علائم بدتر شد یا بعد از ۱۰ روز از بین نرفت، به پزشک مراجعه کنید.

رعایت مراقبت های پس از پی آر پی زانو اهمیت و نقش مهمی در موفقیت درمان و سرعت بهبودی دارد. پس حتماً توصیه های پزشکتان و دستورالعمل های بعد از عمل را به دقت رعایت کنید. حتما یادتان هم باشد که برای تزریق پی ار پی به بهترین متخصص ارتوپد مراجعه کنید که تجربه کافی ای در انجام این روش درمانی داشته باشد تا از عوارض این تزریق به دور بمانید.

دکتر مهدی انصاری یکی از بهترین متخصص های ارتوپد در غرب تهران است که در این زمینه تجربه زیادی دارد. برای تعیین وقت و مشاوره می توانید با شماره ۰۹۳۸۰۵۱۷۷۵۷ تماس بگیرید.

سوالات متداول مراقبت های بعد از پی آر پی زانو

آیا پس از تزریق  پی آر پی زانو می توان حمام کرد؟

توصیه می شود به منظور پیشگیری از عفونت و التهاب حداقل به مدت 8 ساعت پس از تزریق پی آر پی از حمام کردن و خیس کردن ناحیه تزریق خودداری کنید.

آیا می توان پس از پی آر پی زانو ورزش کرد؟

حداقل به مدت 2 تا 3 هفته پس از تزریق پی آر پی از انجام تمرینات ورزشی سنگین و پرفشار خودداری منید تا زانو بتواند استراحت کند. البته می توانید ورزش های سبک مثل پیاده روی و حرکات کششی سبک را با نظر پزشک انجام دهید.

آیا پس از پی آر پی می توان از مسکن استفاده کرد؟

با تجویز پزشک می توانید از داروهایی مانند استامینوفن و ایبوپروفن برای کاهش التهاب و درد ناشی از پی آر پی زانو استفاده کنید. البته مصرف خودسرانه دارو بدون تجویز پزشک توصیه نمی شود.