آرتروز زانو

استئوآرتریت یک اصطلاح کلی است که شرایط متعددی را در بر می گیرد که در آن سطح مفصل یا غضروف فرسوده می شود. سطح مفصل توسط یک سطح مفصلی صاف پوشیده شده است که امکان حرکت بدون درد در مفصل را فراهم می کند. این سطح ممکن است به دلایل مختلفی فرسوده شود. اغلب علت قطعی مشخص نیست.

هنگامی که غضروف مفصلی فرسوده می شود، انتهای استخوان ها روی یکدیگر ساییده می شوند و باعث درد می شوند. این وضعیت به عنوان استئوآرتریت یا آرتروز “ساییدگی” شناخته می شود، زیرا با افزایش سن و استفاده رخ می دهد. این شایع ترین نوع آرتروز است. دکتر مهدی انصاری در تشخیص و درمان آرتروز تخصص دارد.

علل آرتروز زانو

شرایط متعددی وجود دارد که می تواند باعث آرتروز شود، اما اغلب علت دقیق آن هرگز شناخته نمی شود. به طور کلی، اما نه همیشه، با افزایش سن روی افراد تأثیر می گذارد.

علل عبارتند از:

• تروما، مانند شکستگی یا جراحی قبلی زانو
  • افزایش استرس مانند استفاده بیش از حد یا آسیب های ورزشی قبلی
  • عفونت استخوان
  • اختلالات روماتولوژیک

سبک زندگی غیر فعال و اضافه وزن. وزن شما مهم ترین ارتباط بین رژیم غذایی و آرتروز است، زیرا اضافه وزن بار اضافی بر روی لگن، زانو، مچ پا و پاهای شما وارد می کند.

علائم آرتروز زانو

آرتروز زانو باعث درد و کاهش تحرک مفصل زانو می شود. بیماران اغلب پس از نشستن طولانی مدت احساس سفتی می کنند، که در نهایت می تواند با شروع راه رفتن نرم تر شود. درد می تواند در یک قسمت به صورت نقطه ای باشد یا در سراسر زانو پخش شود. به صورت مکرر بیماران هنگام راه رفتن یا حرکت از حالت نشسته به ایستاده متوجه برخی صداهای کلیک یا “ترق زدن” می شوند. تورم در آرتروز بسیار شایع است.

تشخیص آرتروز زانو

دکتر مهدی انصاری زانوی شما را معاینه می کند، همچنین علائم و سابقه پزشکی شما را قبل از پیشنهاد یک برنامه درمانی ارزیابی می کند. ارزیابی اولیه شما شامل عکس برداری با اشعه ایکس برای ارزیابی فضاهای مفصلی در زانوی شما خواهد بود. در زانوی دچارآرتروز، فضای بین استخوان ران و ساق پا باریکتر می شود. اسکن MRI ممکن است برای تجسم بهتر بافت های نرم انجام شود.

درمان آرتروز

درمان بستگی به درجه آرتروز و همچنین سن و سطح فعالیت شما دارد. اگر آرتروز شما حداقل باشد یا در مراحل اولیه باشد، درمان غیر جراحی ممکن است کافی باشد. درمان غیرجراحی شامل استراحت، یخ گذاری و بالا بردن اندام است. ممکن است فیزیوتراپی برای بهبود حرکت و قدرت زانو توصیه شود. درمان تزریقی، از جمله کورتیکواستروئیدها و اسید هیالورونیک می تواند به بیماران مبتلا به استئوآرتریت زودرس تا متوسط کمک کند. با این حال، اگر علائم با درمان غیر جراحی برطرف نشد، ممکن است درمان جراحی توصیه شود.

جراحی آرتروز زانو

چندین گزینه جراحی برای آرتروز زانو وجود دارد. دکتر مهدی انصاری ارزیابی می کند که آیا به تعویض نیمه زانو یا تعویض کامل زانو نیاز دارید. تعویض نیمه زانو یا تعویض تک بخش زانو، یک نوع جراحی زانو برای بیمارانی است که آرتروز در یک  یا دو نقطه زانو خود دارند. برای بیماران مبتلا به استئوآرتریت واقع در هر سه قسمت زانو، دکتر مهدی انصاری تعویض کامل زانو را انجام می دهد. این جراحی شامل تعویض سطوح زانوی شما با پروتز است. پس از تعویض نیمه یا کامل زانو، یک برنامه توانبخشی شروع می شود که به شما کمک می کند دامنه وسیع تری از فعالیت ها را از سر بگیرید. معمولاً بسته به سطح آرتروز شما، بهبودی کامل ممکن است حدود 9 تا 12 ماه طول بکشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر، لطفا با مطب ما تماس بگیرید تا زمان ویزیت خود را تعیین کنید.